tisdag 26 februari 2013

Bygga hönshus del I

Nu har jag börjat bygga ett hönshus med hjälp av övriga familjen. Jag har funderat på hur jag ska göra med hönshus i flera år eftersom vi har en trädgård i flera olika nivåer så har vi inte så mycket platt gräsmatta där ett hönshus kan passa eller lyftas på plats. Efter mycket velande fram och tillbaka har jag bestämt mig för att det ska vara ett mobilt hönshus som går att lyfta. Tanken är nämligen att man skulle kunna lyfta in hönshuset i växthuset på vintern och att hönsen på det sättet skulle kunna få en 10m2 snöfri och vindskyddad utegård när växthuset ändå inte används. För att det ska fungera så får hönshuset vara max 110 cm brett för att komma in genom dörren. (Tanken var egentligen också att man skulle kunna lyfta in hönshuset i förrådet om det blir alltför kallt men tyvärr är förrådsdörren alltför smal.) Jag har utgått ifrån två inspirationskällor när jag gjort konstruktionen, dels denna enkla konstruktion som är gjord för varmare väder:

Och dels den variant som man kan köpa färdig av trädgårdssnickaren i Kil:


Måtten blir 200x90x160 (lxbxh) och är tänkt till en flock om max 5 individer.
En fråga jag verkligen ställer mig nu när jag har burit materialet fram och tillbaka är hur man ska orka lyfta hönshuset. Det känns som om det blir oerhört tungt och inget man flyttar runt i en handvändning. Eventuellt får man göra ett lättare sommarhus som går att flytta runt mellan olika delar av trädgården.

5 kommentarer:

  1. Hej!
    En sån spännande blogg! Det ska bli roligt att följa den.
    Lycka till!

    SvaraRadera
  2. Se där ... en till som tänker som jag. Vi börjar bli alltfler som tar steget mot ett mer hållbart sätt att leva. Det finns hopp om framtiden! Jag blev extra glad när jag titta in här och såg att du tänkte bygga ett flyttbart hönshus, vilket jag själv stå i begrepp att göra. Och så råkar jag bo utanför Kil :)

    SvaraRadera
  3. Kul! Jag hade gärna köpt hönshuset från Trädgårdssnickaren men det känns inte helt försvarbart att lägga 11 000 kr på ett hönshus... Hittills har jag lagt ca 1100 på material och jag räknar med att det inte kommer gå över 2000 kr, det får räcka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej 11000 är alldeles för mycket. Det finns inte i min värld att lägga ut så mycket på ett hönshus. Det passar inte så bra med ett enklare liv. Men ritningen ovan var mycket intressant att utgå från.

      Radera